Endelig kom forslaget til ny firmabilskatt – med forslag om å kutte om lag 300 millioner kroner
Dette er en kommentar fra Ida Krag, Norges Bilbransjeforbund.
NBF har i årevis jobbet for at firmabilskatten skal være i tråd med skattelovens prinsipper om at det er den faktiske kostnaden – altså hva det ville kostet om firmabilen var din egen – som firmabilbrukere skal fordelsbeskattes av.
Sammen med Jan Traaseth og CocaCola-selger Emil Lysø fikk vi saken opp i media og den offentlige debatten i 2024. Anført av Fremskrittspartiet ble firmabilskatten løftet inn på Stortinget, og sammen med Norsk elbilforening og fagforeningen Negotia trålte vi Stortinget våren 2025, og ble belønnet med et enstemmig stortingsvedtak om full gjennomgang av firmabilskatten før Stortinget tok sommerferie for ett år siden.
Nå har Finansdepartementet sendt forslag til ny sjablong på høring, med forslag om at den skal virke fra skatteåret 2027. Høringsfristen er i juli.
NBF skal bruke tiden godt og regne grundig. Men at forslaget Finansdepartementet har sendt ut er en betydelig forbedring, er det ingen tvil om. Departementet beregner at det vil tas inn 300 millioner kroner mindre i firmabilskatt i 2027, sammenlignet med om dagens sjablong ble videreført. Det må vi kunne kalle en seier.
I høringen foreslås det å endre dagens sjablong slik at fordelen nå settes til 20 pst. av bilens listepris som ny, tillagt et beløp for kostnader ved bilholdet, med ulike satser for de ulike drivlinjene. Det er OFVs kostnader ved bilhold som er brukt som mal for kostnader, men med et lavere renteanslag. Videre beregnes det 15 000 kjørte kilometer årlig.
Som det fremgår av tabellen nedenfor, foreslår Finansdepartementet skattelettelser for firmabiler med alle drivlinjer med
unntak av bensin, og størst skattelette for elbil. En lønnsmottaker med elektrisk firmabil med listepris på 600 000 kroner og en lønnsinntekt på 700 000 kroner, uten andre fradrag enn standardfradrag, vil få redusert skatten med om lag 7 000 kroner i 2027.
